lördag 10 juli 2021

Vad är det som föds i ruiner?

Jag sitter på en stenhäll på andra sidan vägen om ruinerna av det som var Vittra Kungshagen för bara några dagar sedan. Frän doft av kol och nerbränd trygghet sticker i näsan. Rök singlar från bråten och försvinner i vinden och med den stiger ovissheten upp i Nyköping än en gång; det är inte första gången det här händer. Sist var det en förskola.

Det som brinner är barns rättigheter till skolgång. Det som singlar upp med röken är flera frågor utan svar: vad är det som händer i Nyköping? Vad är det som föds i ruiner? Det är fler än jag som stannar vid ruinerna, tar upp telefonen, fotar, tisslar och tasslar så där riskmedvetet som man gör när något otäckt hänger i luften.

En sak vet jag: samhällen går sönder när vitala gränslinjer mellan medvetanden blir för stora. De vanliga umgängesritualerna utmanas, vederläggs och går under. En ny konvention måste födas ur ruinerna men sådant tar tid. Under tiden kolliderar det nya och det gamla och i kollisioner lösgör sig någonting. En spänning. En tryckvåg. Det är verkligheten i korthet á 2021.

Ingen vetenskap i världen och inga siffror kan stoppa spänningarna och tryckvågorna som föds i ruinerna. Jag vill ända göra ett försök. Därför sitter jag här på stenhällen och ser på röken som singlar upp mot den klarblå himlen. Därför tror jag det alltid finns hopp. Barnen är inte förlorade. En annan skola tar dem i sina armar tills Vittra Kungshagen byggts upp igen. Åtgärderna är snabba.

Jag tar inga fotografier därför att det är lätt att sko sig på ruiner. Från stenhällen ser jag svart och grått material som elden tuggat sönder. Två cyklister passerar, nämner som hastigast det otäcka i händelsen. Usch, vad hemskt. En far stannar sin van vid trottoarkanten och tar med sig barnen ut. De är inte lika sugna som han på att bli vittne till ruiner.

Det är hemskt, säger mina barns mamma; vi har en son i förskolan och en som börjar ettan till hösten. Vi kan tänka oss in i hur det vore om deras skolor brann ner. När skolor brinner är det ett samhälle som skakar i sina grundvalar. Det är frågor utan svar som samlas åt oss att besvara innan våra barn blir vuxna och ska ta över efter oss. Vad är det som händer i Nyköping?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar